Jak vybrat kolo
Vybrat si správné kolo není vůbec jednoduché.
Nabídka na trhu je široká a výběr kola přesně na míru záleží na mnoha podmínkách. Pokud se chcete lépe orientovat a vědět na co si dát pozor, čtěte dál.
Než nakoupíte
Pozor na velmi nízké ceny. Výhodný nákup kola v supermarketu se vám může ošklivě vymstít. Kolo s cenou pod 5000 Kč můžete dát po jedné sezóně do šrotu (Tedy pokud jej nebudete využívat jen k vyvenčení pejska nebo jej nemáte jen na jízdu do hospody). Nedá se také jednoznačně říci, že vyšší cena znamená úměrně i vyšší kvalitu.Podle kvality rámu a komponent kola se jeho cena pohybuje většinou mezi 5 - 200 tisíci Kč. Pro běžnou rekreační a sportovní jízdu si připravte zhruba 9 až 15 tisíc korun. Pokud si chcete na svém kole jen tak někdy vyjet na koupaliště nebo na nákup, v pohodě vám stačí kolo do 10 tisíc korun. V cenové kategorii 10-20 tisíc korun najdete kola, která jsou určena pro častější ježdění, delší výjezdy a sportovnější použití. O dražších modelech by měli uvažovat závodníci, aktivní „hobíci" a dálkoví cykloturisté. Důležitá je i hmotnost jezdce. Vyšší zátěž znamená logicky větší namáhání všech součástek a proto by těžší jezdec měl do svého stroje investovat více, dát větší důraz na kvalitu rámu a osazení.
Silniční kolo, MTB nebo cross?
Na našich silnicích se nejčastěji setkáváme s horskými koly (MTB - Mountainbike (angl.) Je to do jisté míry móda - "horáka" si často kupují lidé, kteří jeho vlastnosti nikdy plně nevyužijí. Pokud jej používají výhradně pro jízdu po asfaltových silnicích, jen zbytečně vynakládají energii, aby dohnali své přátele na silničních nebo crossových kolech. Naproti tomu mimo silnice je horské kolo jako ryba ve vodě.
Horské kolo MTB
MTB se nejlépe uplatní v rozmanitém terénu od lehkého po náročný nebo na cestách horší kvality. Není to kolo jen na hory, jak by se mohlo podle názvu zdát. Příkrá stoupání se najdou téměř všude a do hor se můžete vydat na kole crossovém. Horské kolo je především kolem univerzálním. Horská kola jsou obecně uzpůsobena pro drsnější zacházení - mají mohutnější rám, širší pláště a menší průměr kol (většinou 26 "). Rozhodující pro volbu horského kola je kvalita povrchu, po kterém budete jezdit.
Kolo s hrubšími pneumatikami se lépe ovládá v terénu a rychleji reaguje na změnu směru. Volbou hladších a užších pneumatik pro jízdu po hladkém a tvrdém povrchu můžete docílit nižší valivý odpor srovnatelný s koly crossovými. Rám horského kola je opticky robustnější a obvykle menší než u ostatních typů kol. Drtivá většina MTB je vybavena odpruženou vidlicí. Zdvih vidlice cca 100 mm umožňuje překonávat větší terénní nerovnosti. Většinou má MTB i rozšířenou oblast nejlehčích převodů. Tyto převody jsou určeny pro prudká stoupání a jízdu těžkým terénem.
Silniční kolo
Silniční kolo na tenkých pláštích nebo galuskách je vhodné pro překonávání delších vzdáleností na kvalitních silnicích. Tato kola bývají velmi rychlá a patří k nejlehčím. Rychlost kola má ale i druhou stránku - u nejtěžších převodů se musíte opřít do pedálů s větší silou. Průměr ráfků je většinou větší než u MTB, (výjimku tvoří horská kola s průměrem plášťů 29") standardem je 27 ". Dobré vlastnosti tohoto typu kola vyniknou právě na kvalitních silnicích. Jeho nevýhody ale poznáte, když odbočíte například na polní cestu s nekvalitním povrchem. Tenké pláště nejsou schopny odpružit nerovnosti povrchu, kolo je hůře ovladatelné a hrozí proseknutí plášťů nebo galusek. Kolo je vhodné především na sportovní využití.
Crossové kolo
Kompromisem mezi horskými a silničními koly jsou krosová (cross) kola. Crossové kolo je určeno pro méně kvalitní cesty, ale můžete s ním okrajově zajet i do terénu. Je ideální pro rekreační cykloturistiku, protože ta se většinou odehrává na silnicích nižší třídy nebo na cyklostezkách. Velikost rámu crossových kol je přibližně mezi horskými a silničními. Geometrie rámu je přizpůsobena pohodlnějšímu-napřímenějšímu posedu jezdce oproti kolu horskému. Užší pláště dávají na rovině možnost dosažení vyšších rychlostí oproti kolům horským, ve stoupáních se pak díky rozsahu převodů horským kolům vyrovnají. Jen obtížné s nimi však dosáhnete takové rychlosti jako na silničním kole a v terénu nebude tak dobře ovladatelné jako horské kolo. Crossová kola jsou většinou vybavena odpruženou vidlicí s polovičním zdvihem, než mají kola horská. To je také jedním z důvodů, proč je crossové kolo z 80% určeno pro pohyb po zpevněných komunikacích.
Touringové kolo
Pokud crossové kolo „oblečete" do blatníků, přidáte nosič, stojánek, osvětlení, dostáváte se do kategorie trekking. Tato kategorie není u nás příliš zastoupena, neboť většina zákazníků dává přednost lehkému kolu a tak crossové kolo většinou dovybaví jen lehkými snímatelnými blatníky a bezpečnostním osvětlením.
Kolo pro dámy
Pryč je doba, kdy se na kolech dámy projížděly v sukních. Klasický dámský rám proto ztrácí opodstatnění, což dokazují klesající prodeje těchto kol. Pokud je důvodem pro volbu nízkého rámu snížená hybnost dolních končetin například po náhradě kyčelního kloubu, pak je klasický dámský rám stejně příliš vysoký a volba padá na tzv. low step rám, po kterém nezřídka například po výměně kyčelního kloubu sáhnou i muži. Výška rámu v nejnižším bodě je kolem 50 cm, často i méně a tento rám je poměrně rozšířen v kategorii touringových kol. Kola s klasickým dámským rámem jsou stále oblíbena v kategorii kol crossových.
Kola pro sportovně orientované cyklistky
Sportovní dámská kola se těší stále větší oblibě. Tato kola působí na pohled "pánským" dojmem, ale jsou přizpůsobena ergonomii ženského těla. Tato kola mají delší hlavovou trubku, která napřimuje horní část ženského těla, strmější úhel sedlové trubky zlepšuje pozici pro šlapání, ženy mají většinou delší nohy, což vyžaduje napřímenější sedlovou trubku. Kratší horní rámová trubka přivádí řidítka blíže k tělu pro komfortnější ovládání kola, protože ženy mají kratší ruce a trup. A nakonec nižší horní rámová trubka zajistí větší slopping rámu, pro snažší ovládání kola v technických pasážích. Takto upravená kola Author označuje ASL (author sport lady).
All-moutain kola
Další kategorií, která jistě stojí za zmínku při výběru kola, jsou modely tzv. all-mountain kategorie. Jde o celoodpružená kola, která mají zdvih minimálně 130mm nad oběma koly a jsou určená pro ježdění těžkým terénem, jak do kopce, tak z kopce. Nejde o žádná lehká sportovní kola určená pro rychlost a výkon, ale o „parťáky" do přírody a rozmanitého terénu.
Freestyle kola
Do kategorie freestylových kol lze zařadit mnoho různých typů kol, od BMX speciálů na dráhu, přes streetová kola až po kola například na flatland či dirt. Výběru takového kola však předchází delší zkušenost s klasickým ježděním.
Sjezdová kola
Tento typ kol je na první pohled zaměnitelný s horským kolem s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní stavbou. Avšak svou konstrukcí dosahují vidlice sjezdového kola daleko vyšších zdvihů a tudíž je toto kolo určeno převážně pro jízdu z kopce dolů ve velmi náročném terénu.
Jestliže si vyberete typ jízdního kola, které vám bude co nejvíce vyhovovat po stránce využití, je důležité soustředit pozornost na výběr správné velikosti. Velikostí kola se rozumí délka sedlové trubky.
S měnící se velikostí sedlové trubky se proporcionálně mění i rozměry trubek ostatních, většinou i rozměry dalších komponent. Například u MTB je mezi velikostmi 17,5" a 19" rozdíl délky sedlové trubky 30mm, horní rámové trubky 12 mm, hlavové trubky 10mm atd. K větší velikosti rámu je automaticky přiřazen delší představec, někdy i delší kliky šlapacího středu.
Velikost kola
Velikostí kola je myšlena velikost rámu. Ta je uváděna dle výrobce kola v palcích, v centimetrech, v milimetrech nebo konfekčním značením S, M, L, XL.
Při výběru velikosti rámu se orientujeme podle tabulky:
výška postavy | rám MTB, CROSS | rám silniční |
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm, | do 500mm |
160-170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | do 520 mm |
170-185 cm | 19", 20" , L, do 52 cm | do 540 mm |
185-195 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | do 560 mm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL,58-60 cm | nad 580 mm |
Tabulka je orientační. Není nad to navštívit kamennou prodejnu, vhodnou velikost vyzkoušet, případně se na kole krátce projet.