Elektrokolo je když ...
Evropská norma EN 15194 - EPAC (Electronically Power Assisted Cycles) - - - - elektrokolo, moped nebo skútr? - - - - Co když nechci na elektrokole šlapat? - - - -Co když chci výkonnější motor? - - - - Co když chci, aby se motor nevypnul při 25 km/h? - - - - Co se stane, když budu jezdit v silničním provozu s upraveným elektrokolem?
Elektrokolo je když...
...když na jízdní kolo namontujeme elektromotor a baterku...
NE, tak jednoduché to není :-(
Aby jízdní kolo s elektromotorem a baterií bylo elektrokolem a na uživatele bylo pohlíženo jako na cyklistu a nikoliv jako na řidiče motorového vozidla, je třeba dodržet určitá pravidla. Jiná platí v Evropě, jiná v Americe...
Pro používání elektrokol v EU a České republice platí
Evropská norma EN 15194 - EPAC (Electronically Power Assisted Cycles)
Od září r. 2009 vešla v platnost evropská norma EN 15194, která je též známá pod zkratkou EPAC (Electronically Power Assisted Cycles). Tato norma je nadřazena nad všechny národní normy, řešící problematiku jízdních kol s pomocným pohonem a upřesňuje jejich používání na jízdních kolech. Zpřesňuje požadavky na instalaci elektropohonů, na testování baterií, na magnetickou kompatibilitu, řízení výkonu, max. rychlost a na měření maximálního povoleného výkonu.
Maximálně 250W
Jmenovitý výkon motoru elektrokola nesmí přesáhnout hodnotu 250W.
Na elektrokole se musí šlapat
Funkce motoru může být aktivována pouze aktivním šlapáním do pedálů, akcelerátor může elektrokolo uvést z klidového stavu do max. rychlosti 6 km/hod.
25 a dost
Při dosažení rychlosti 25km/hod. se musí elektropohon vypnout.
S elektrokolem i na cyklostezku
Pokud elektrokolo splňuje omezení dané Směrnicí a plní požadavky zmíněné ČSN EN 15194 (existuje atestace v akreditované zkušebně a je vystaveno prohlášení o shodě) je z hlediska českého Zákona o provozu na pozemních komunikacích na elektrokola pohlíženo jako na jízdní kola bez elektrické asistence. Pokud je elektrokolo vybaveno zákonným příslušenstvím (světla, odrazky, zvonek) může být provozováno na pozemních komunikacích, ale též na vyhrazených cyklostezkách a trasách určených výhradně pro jízdní kola.
E-bike a pedelec
Silniční provoz elektricky asistovaných jízdních kol – elektrokol (nazývaných též v německy mluvících zemích „pedelec" a v anglofonních zemích „e-bike" ) se řídí Směrnicí evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel – 2002/24/EC. Ze schvalovacího procesu jsou vyňata taková elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů (článek 1, oddíl 1h směrnice).
Elektrokolo, moped nebo skútr?
V případě, že rychlost nebo výkon elektrokola přesahuje limity stanovené normou EPAC, nejedná se dále o elektrokolo, ale o malý skútr, na nějž se vztahují omezení daná vyhláškou Ministerstva dopravy (tedy povinnost provedení typových zkoušek, registrační značka, pojištění, helma a provoz pouze na komunikacích určených).
Co když nechci na elektrokole šlapat?
V tom případě můžeme (pouze na některá elektrokola) namontovat zařízení s páčkou na řídítka, kterou oklamete snímač otáček klik a šlapat nemusíte. Tuto úpravu jsme například provedli našemu osmdesátiletému zákazníkovi, který normálně chodí o berlích a na elektrokole jezdí na nákupy a od té doby šlapat nemusí. Je zřejmé, že dojezd elektrokola se sníží a baterie trpí více, než za normálních podmínek, přesto již s touto úpravou jezdí třetím rokem a když jsme po této době měřili kapacitu baterie, je na hodnotě 75 %.
Co když chci výkonnější motor?
Některé firmy nabízejí elektrokola s výkonnějším elektromotorem, my máme v nabídce montážní sadu pro elektrifikaci běžného jízdního kola s motorem o výkonu 350W. V těcto případech je obvykle v návodu k použití taková malá zmínka, že elektrokolo není určeno k provozu na veřejných komunikacích.
Co když chci, aby se motor nevypnul při 25 km/h?
Tad ypomůže buď softwareová úprava, kterou některé firmy nabízejí (u náší firmy umíme zvýšit rychlost pomocí instalace čipu na elektrokola s pohonem Bosch, Yamaha, Bafang a Shimano), nebo lze pořídit elektrokolo, které má maximální rychlost s asistencí elektropohonu nastavenu na 45 km/h. Tato elektrokola vyrábí například HAIBIKE s pohonem BOSCH Performance Line Speed , ale nejsou schválená pro prodej v českých zemích, v Německu se kolo musí registrovat ještě před prodejem, má zpětná zrcátka, držák registrační značky a je potřeba na něj mít řidičák na malou motorku.
Co se stane, když budu jezdit v silničním provozu s takto upraveným elektrokolem?
Nestane se nic. Tedy do okamžiku, než se nachomýtnete k nějaké dopravní nehodě.
Stalo se například, že kamion při předjíždění vytlačil cyklistu na elektrokole ze silnice a cyklista byl zraněn. Cyklista prokazatelně za nic nemohl, ale řidič kamionu uvedl, že cyklista jel podezřele vysokou rychlostí a došlo na zkoumání stavu elektrokola. Zjistilo se, že elektrokolo mělo motor o vyšším výkonu, než povoluje norma a zároveň byl deaktivován omezovač rychlosti.
Cyklista nejenže musel uhradit odřenou nádrž kamionu, zaplatil pokutu za řízení neschváleného typu vozidla na veřejné komunikaci a navíc musel řešit problémy se zdravotní pojišťovnou, která požadovala úhradu části nákladů na léčení.
Elektrokolo Haibike X-Duro - Bosch Performance s asistencí do 45 km/h, všimněte s i zrcátek a držáku registrační značky