Gramaři (převzato z časopisu 53x11 červen 2014)
Vysoká hra s nízkými gramy
Těžko říct, proč jsou gramy takovým fetišem cyklistů, silničních především. Ale jsou. I my jsme si hru s nimi vyzkoušeli. Zvolili jsme již sériově velmi solidní základ, objednali veškeré vyměnitelné komponenty z říše zaměřených na nízkou hmotnost a měnili, odečítali (gramy), přičítali (koruny), násobili a dělili. Základem pro naše matematické hrátky se stala váha, nářadí a nekonečná výměna všech sériových dílů za speciální. Hodiny strávené v dílně promluvily jasně.
Ten příběh možná důvěrně znáte. Koupil jsem si kolo, na mé poměry a výkonnost dobré až dost, ale s jídlem prostě časem rostla chuť. Prohledávání internetu a katalogů, studování časopisů, následně sem tam nějaká ta drobnost odlehčující můj stroj o pár gramů, ale i odlišující jej od sériové nabídky. Je to příběh nekonečný. Možná se ale i vy v některé z jeho fází zastavíte a zeptáte se, kolik vlastně stojí takový vyšlechtěný gram na vašem silničním kole.
My jsme se pustili do takového pátrání. Ze sériové nabídky jsme z produkce domácí značky Author vybrali stroj Charisma 66. Technická specifikace slibuje velmi solidní karbonový rám, vybavení Shimano Ultegra v mechanickém provedení, komponenty, které dokážou nabídnout i ambicióznímu sportovci spolehlivou službu a příznivou hmotnost, zapletený set Mavic jako slušný univerzál pro využití na maratonech i krátkých a rychlých silničních závodech různých nejen regionálních lig, ostatní doplňky odpovídající úrovně. To vše za cenu 70 990 Kč. Už v základu tu tedy máme skvělé kolo, přesto jde o základ, na němž teprve hodláme stavět. Ve velikosti 540 mm je zde startovní hmotnost 7,4 kg, a tedy gram za 9,60 Kč.
OBVYKLÝ SCÉNÁŘ
První, ale zásadní otázka zní, zdali chceme úsporou hmotnosti docílit změny jízdních vlastností, nebo prostě jen šetřit gramy. Leckterý „gramařský" komponent totiž cílí právě jen na gramy s tím, že jeho výkon může být kompromisní. My jsme se snažili najít takové díly, u nichž by kompromis měl být jen minimální či žádný.
brzdy M5
hmotnost: 189 g
cena: 13 150 Kč
ÚSPORA: 158 gramů
(původní komponent: Shimano Ultegra)
kliky MYTHIC CARBON, převodníky TISO
hmotnost: 456 g
cena: 21 630 Kč
ÚSPORA: 248 gramů
(původní komponent: Shimano Ultegra,
vše včetně osy)
šroub TISO
hmotnost: 1 g
cena: 110 Kč
ÚSPORA: 3 gramy
(původní komponent: originální
šrouby Shimano Ultegra
Druhá otázka je, kdy začít s výměnou. Budeme jezdit a měnit opotřebované součástky za nové? Sice tím rozmělníme investice do delšího období, ale vzhledem k trvanlivosti dílů silničního kola se „celkové" radosti můžeme dočkat i za mnoho let, kdy už zbytek kola bude minimálně morálně zastaralý. A tak se pro účastníky bitvy s gramy jeví jako lepší cesta plošný útok.
Ať už jeté nebo nové, součástky sundané ze stroje jsou prodejné jen za zlomek pořizovací hodnoty. Jak uvidíte z našeho případu, i prodej celé původní sady Ultegra může přinést peníze na jeden dva komponenty. I proto se nebudeme snažit při součtech snažit odečítat částku za případný prodej. Obvykle beztak spíš zůstanou v cyklistově majetku jako materiál pro osazení druhého kola, tzv. „zimáka".
PRVNÍ KROK
Kdo plánuje výraznější zásah do silničky, zahájí tuto operaci zpravidla výměnou kol, která mají zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Při této operaci má hlavní slovo karbon. Sériové zapletené sety jsou často z hliníku, možnosti uhlíku v dalším možném dlehčování jsou nezanedbatelné, a pokud již vystřílíme munici v podobě ultralehkých duší a plášťů (nebo galusek),
už se bez tohoto kroku nepohneme z místa.
My jsme za jednotlivé měněné díly nemuseli utrácet, jen jsme si je vypůjčili pro náš modelový příklad, a tak jsme nijak nešetřili. Ze všech komponentů jsme nejvyšší částku, konkrétně 87 100 Kč, vynaložili právě za kola, naší volbou byl set Corima MCC, samozřejmě galuskový. Pro maximální hmotnostní úsporu jsme zvolili i odlehčenou kazetu italských mágů Tiso a rychloupínáky Soul Kozak. Když už se pouštíme do vylepšování, tak s plnou parádou. Na to, že původní kolo právě zdvojnásobilo svou hodnotu,není třeba upozorňovat.
První snížení celkové hmotnosti je za námi. Nový zapletený set váží 2146 g, původní pak měl hmotnost 2460 gramů. Chvějeme se z prvních ušetřených 314 gramů na velmi důležitém místě. Z čísel vyplývá, že nás tato dieta na důležitém místě vyšla v přepočtu na 277,40 Kč/gram.
S JÍDLEM ROSTE CHUŤ
Další v pořadí jsou komponenty z kategorie drobnějších. Tato skupina dílů má dvě nevýhody. Tou první je již o poznání nižší úsporný efekt i vliv na jízdní vlastnosti, druhou pak, že tyto změny neocení ti, kdo cyklistu vidí jen projet nebo nejsou znalí detailů. Prostě ty naše lehké drahé díly nejsou tolik vidět... Na druhou stranu se zde dostáváme k větším možnostem ladění barevných detailů díky různobarevným kladkám, převodníkům, šroubům a podobně.
NA HRANICI MEZI FUNKCÍ A HMOTNOSTÍ
Samostatnou kapitolou jsou zde kliky, jež sice nemusí ve všech případech být zásadním prvkem pro redukci hmotnosti, ovšem tváři stroje bezesporu přidají na originalitě. Právě u klik je ale často diskutabilní přínos pro funkci, u produktu vzešlého z honu na gramy spíš narazíme na kompromisy. Podobné to je s brzdami. Překvapivě hodně lze ušetřit i zde, ale mnohdy je podmínkou rozhodnutí, zdali pro nás má větší důležitost nízká hmotnost nebo brzdný efekt. Nemusí to tak samozřejmě být ve všech případech, ale stává se to.
V další fázi jsme tedy měnili všemožné šroubky (přehazovačka, přesmykač, košíky), kladky, kliky s převodníky a brzdy. Hmotnost původních dílů zde činila 1158 gramů, nové pak ušetřily 426 gramů za částku 43 140 Kč. Každý jeden gram tedy přišel na 101,30 Kč.
DRŽ SE SVÉHO
S poslední skupinou „dietních" dílů se dostáváme k převážně kontaktním místům mezi jezdcem a kolem, tedy k řídítkům, sedlu a souvisejícím dílům. Jde tedy o hmotnost pouze vezenou, nikoli tu, již je nutné roztáčet. Úspora v těchto místech je také nemalá, i zde připomeňme častou nutnost smířit se s jistými kompromisy, například s tuhostí, anebo dosud nezmíněným hmotnostním limitem jezdce. Pro ty, kdo sami bojují s nadváhou, prostě extra lehké kolo není určeno. Byli jsme důslední a pár gramů se
nám tak povedlo uspořit i na různých vymezovacích, fi xačních a stahovacích doplňcích – na podložkách pod představec, záslepce sloupku vidlice, objímkách, šroubcích.
Sestava uváděných komponentů v původní specifikaci vážila 900 gramů, nové díly mají v součtu 496 gramů a jejich cena je 29 310 Kč. Suma sumárum se jedná o úsporu 404 gramů, přičemž každý gram vyšel na „pouhých" 72,50 Kč.
NAŠE RESUMÉ
Začněme u konce poslední věty předchozího odstavce. Nejdražší investice do zdokonalování kola znamená nejcitelnější přínos jak pro jeho jízdní vlastnosti, tak i pro celkovou hmotnost. Ano, hovoříme o zapletených kolech. Ta lidově řečeno prostě "neokecáme".
Na začátku naší hry stál velmi slušný stroj s příznivou hmotností lehce přes sedm kilogramů. A na konci? Dostali jsme se na takřka neuvěřitelnou hodnotu 5,86 kilogramu! Oproti původní specifi kaci to znamená úsporu 1540 gramů. Skvělé!
Nyní stinná stránka celé transakce. Tato hmotnostní redukce si totiž vyžádala částku 161 210 Kč, což je nejenom obnos, za který by se daly koupit další dva původní stroje (připomeňme cenu Authoru 70 990 Kč), současně jsme se dostali na hodnotu kola 232 200 Kč. Astronomická částka, řeknete si? Byla by to ale zavádějící otázka.
Zkuste se podívat na top modely některých fi rem, kolik ty stojí a váží – cena většinou také hrubě přesáhne 200 000 korun, hmotnost ale většinou zůstává nad šesti kilogramy. V takovém světle už vše vypadá trochu jinak. Navíc jsme za stavební základ vybrali kolo z vyšší střední třídy, ne z nejvyšší. Po přepočtu se původní cena kola v přepočtu na gram hmotnosti pohybovala na necelé desetikoruně, na každý následně uspořený gram bylo potřeba vynaložit v některých případech i třicetinásobek této částky, ve výsledku se cena gramu odlehčeného kola vyšplhala na 81,20 Kč.
Tady naše hra končí. Karty byly vyloženy do poslední, známe výsledky. Pro mnohé z nás tato hra je jen hrou, pro jiné má zcela reálnou podobu. Výzvu lze totiž najít všude. Třeba v odlehčování kola.
Eda Pinkava
Foto: Rudolf Hronza
S laskavým svolením autora převzato z časopisu 53x11 červenec 2014
zpět na článek "představte si, že by Vaše kolo vážilo 40 kg"