Novinky 2020: Haibike = FLYON.
Proč je FLYON tak výjimečný?
Haibike opět překvapil zcela revoluční konstrukcí nového rámu, prošpikovaného elektronikou, motorem s kroutícím momentem 120Nm a spoustou dalších vychytávek.
FLYON v kostce:
- nový karbonový rám s integrovanou baterí intube
- nový motor TQ HPR 120 s kroutícím momentem 120Nm
- integrovaná baterie 48V, 630Wh IBC
- superrychlá nabíječka 10A
- modular rail system
- integrovaný senzor rychlosti s 18 segmenty
- eConnect - integrovaný GPS systém v rámu
- konektivita prostřednictvím bluetooth
Haibike opět překvapil.
Dva roky konstruktéři od Haibike ladili a vyvíjeli modelovou řadu elektrokol Flyon, která vás dostane nejen designem, ale především jedinečnými prvky a změnami, kterými si značka opět upevnila svou pozici jedničky na trhu, ale především nadchne všechny milovníky cyklistiky a elektrokol. První věc, kterou rozhodně nepřehlédnete, je změna v rámu - typický ohyb horní trubky zůstává stejný, ovšem hlavová trubka je doplněna o otvory pro chlazení baterie, čímž design elektrokola Haibike Flyon 2019 získává rázem na jedinečnosti.
Velkým překvapením - nutno říci, že velmi příjemným - je absolutní integrace motoru TQ do karbonového rámu elektrokola.
Motor je upevněn pouze dvěma šrouby a případná výměna v servisu tak zabere několik minut.
Čím se liší Flyon od ostatních středových motorů?
Když se podíváme do útrob konkurenčních středových motorů, vidíme spoustu převodových kol v bachratém pouzdře, například motor Bosch:
A zde je motor TQ HPR 120S - Kam zmizela převodovka?
Na první pohled to vypadá, že rotor elektromotoru se točí stejně rychle, jako kliky s pedály a tudíž nemá převodovku, ale není tomu tak.
Odbočka: Stejně jakou u spalovacího motoru je k dosažení požadovaného výkonu a kroutícího momentu potřeba udržovat motor v určitých otáčkách. U elektromotorů je ve srovnání s motory spalovacími sice vysoký výkon dosahován v podstatně větším rozsahu otáček, ale kadence běžných cyklistů v rozsahu 60-120 otáček za minutu rozhodně nestačí.
Aby elektromotor podával patřičný výkon a zároveň měl dostatečnou sílu (kroutící moment), musí mít relativně vysoké otáčky.
Genialita motoru TQ spočívá v použití tzv, harmonické převodovky. Tu vyvinul americký vědec Clarence Walton Musser a v roce 1957 na ni získal patent. Tento vynálezce má na svém kontě přes 250 patentů.
Harmonická převodovka
Jak taková převodovka funguje se můžeme podívat na následující animaci:
Jedna otáčka zeleného oválu o 360 stupňů způsobí pootočení červeného "flexspline" o 2 zuby.
- Zelená zóna (vnitřní ovál): připojený k vstupnímu hřídeli, tedy k výstupu z elektromotoru, vnitřní kuličkové ložisko a hřídel nejsou zobrazeny)
- Modrá (vnější kruh): kruhový pastorek (fixní, tvoří obal)
- Červená (prostřední pružný kruh): pružný pastorek ve tvaru hrníčku (připojený k výstupnímu hřídeli, který není znázorněn),
Jestliže vnější pastorek má 42 zubů, vnitřní pastorek 40 zubů, otáčí se červený pastorek 20x pomaleji, než vstupní hřídel se zeleným oválem, více ve wikipedii.
Komu by to nebylo jasné, mě zprvu taky ne, tak krásně je to zobrazeno na tomhle videu:
Převodovka umožňuje měnit převodový poměr až k hodnotám 1:300, ve Flayonu je zvolen poměr otáček 1:37 , to znamená, že při zdolávání příkrého stoupání, kdy jezdec zoufale sotva otáčí pedály (kadence 20 ot/min) tedy jedno otočení klik trvá 3 vteřiny, již motor točí 740 otáček za minutu a při běžné kadenci 80 ot/min již točí 2960 otáček!
V propagačních materiálech se dočteme, že všechny komponenty vyvinuli lidé z Haibike, ale není tomu tak. Motor TQ vyrobila již v roce 2010 firma TQ systems sídlící v Seefeldu jen kousek od továrny, kde se montují Haibiky. A tento motor již v minulosti použilo několik menších výrobců elektrokol.
Patentovaný "harmonic pin ring drive"
Za zdokonalením harmonické převodovky stojí motokrosař Toni Rosseberger, který pružný pastorek (flexspline) nahradil páskem s válečky (piny) a v roce 2013 získal patent na tzv harmonic pin ring drive. Lidé z Haibike vlasně jen předesignovali bočnice motoru. Ale vypiplali nový rám :-)
Převodovka se vyznačuje extrémním převodovým poměrem na velmi malém prostoru, (planetové převodovky končí na poměru cca 1:10) dokáže přenášet velký kroutící moment s vysokou účinností, s minimálním opotřebením a s velmi malou hlučností.
Vynálezci stojící za motorem TQ: Clarence Walton Musser vynalezl harmonickou převodovku a Antonius Georg ROSSBERGER ji zdokonalil.
Pohled do nitra motoru TQ HPR120S a harmonic pin ring převodovku v akci ještě jednou:
Další přednosti revolučního motoru TQ HPR 120S
Intregrovaný snímač kroutícího momentu
Senzor točivého momentu měří, jak silně šlape cyklista a řídí potřebnou pomoc motoru. je příjemné, že na displeji si během jízdy můžeme zobrazit aktuální výkon motoru a zvlášť aktuální výkon cyklistův.
Kroutící moment 120 Nm již od kadence 20 otáček
Následující graf netřeba komentovat.
Inspirace v kosmickém průmyslu
Rotor motoru používá speciální úzká vinutí, podobná, jaká se používají v servopohonech v kosmickém průmyslu pro snížení ztrát a minimalizaci výřivých proudů.
Omezovač výkonu
Elektronika rozpozná okamžik, kdyjezdec začne měnit převod a v tom okamžiku omezí výkon motoru pro minimalizaci opotřebení řetězu, přehazovačky a kazety.
Výkon až 920W
Motor TQ HPR 120S je vyráběn ve 3 variantách:
- TQ HPR 120 S 25 km/h s výkonem 250W pro běžná elektrokola
- TQ HPR 120 S 45 km/h s výkonem 500W pro tzv. rychlá elektrokola (S-pedelec)
- TQ HPR 120 S R (race) s výkonem 920W, bez omezení rychlosti pro závodní účely mimo veřejné komunikace
Všechna provedení mají shodné rozměry (průměr 144 mm), hmotnost 3,8 kg, napájení 48V a kroutící moment 120Nm v celém rozsahu otáček. Motor TQ HPR 120S je naprosto univerzální a jedno z preferovaných použití jsou nákladní elektrokola a manipulační vozíky.
Nový snímač otáček zadního kola
Obvykle se používá 1 magnet umístěný ve výpletu kola (1 impuls na jednu otáčku kola), zde ale byl použit podobný kotouč, který používá BOSCH k systému ABS. Tento kotouč předá řídící jednotce 18 impulsů na jednu otáčku a tím je ŘJ okamžitě informována o případné akceleraci a tomu odpovídá okamžitá reakce motoru. Senzor je schován v zadní stavbě rámu, též kabeláž je vedena rámem.
Vsuvka: Jak znám české zákazníky, už slyším stesk po zvýšení rychlosti nad 25 km/h. A co si zkusit vyrobit kotouč s menším počtem segmentů?
Třešničkou na dortu jsou 2 zadní LED světla zakomponovaná do zadní stavby rámu. Již žádné problémy s uchcením blikačky a hlídáním stavu jejich baterek.
Baterie 630Wh
Haibike zvolil baterii LI-Ion sestávající z 56 článků s napětím 48V a energií 630Wh. Díky vyššímu napětí má celý systém větší účinnost. Baterie je integrovaná do rámu a po odemčení ji lze vyjmout pro případné uskladnění mimo rám kola.
Nabíječka 10A
Rychlá nabíječka nabije standardní baterii do kapacity 80% přibližně za 90 minut. Po více než dvou hodinách je baterie zcela nabitá. Jiné propagační materiály sice uvádějí 80% již za hodinu, ale údaj 90 minut pochází přímo od výrobce.
Ke všem kolům bude ale dodávána standardně nabíječka 4A, abyste si mohli udělat radost a tu výkonnější následně přikoupit.
Kokpit
Provedení kokpitu se změnilo k nepoznání. Pozornost byla věnována lepší ergonomii s kompaktním dálkovým ovládáním a velkým displejem. Ukázka zobrazení rozlišení pěti stupňů asistence na displeji:
Minimalistický, do ruky padnoucí ovladač s kolečkem:
Pomocí ovladače můžete ovládat navigaci na displeji, ovládat osvětlení, ovládat plyn a přepínat mezi pěti úrovněmi podpory. Přepínač režimů je ergonomicky umístěn v dosahu levého palce a barevný panel LED informuje jezdce o zvoleném režimu. Režim ECO by měl zaručit co nejdelší možný dojezd, na opačném konci spektra nás čeká režim XTREME.
Osvětlení SKYBEAMER
Němci si potrpí na bezpečnost a proto se nelze divit, že i do ryze spotrovního speciálu integrují výkonné přední světlo se dvěma režimy, "potkávacím a dálkovým". Světlo SKYBEAMER nás oslní třemi stupni svítivosti a sice 150, 300 nebo 5000 lumenů. Ovládat lze manuálně nebo automaticky podle okolních světelných podmínek.
eConnect - integrovaný GPS systém v rámu
Malá krabička schovaná v rámu nepřetržitě monitoruje Vaše elektrokolo.
V tomto zařízení je integrováno několik důležitých modulů:
- GPS přijímač pro určení polohy pomocí satelitů,
- GSM-čip pro datovou komunikaci
- Bluetooth- vysílač pro komunikaci blízkého prostředí, například s čidly.
- 3D akcelerační senzor
- 3D-Gyro-senzor
- Záložní baterie nezávislá na pohonné baterii elektrokola
Modul e-connect spolupracuje se senzory na kole, je možné jej propojit s mobilním telefonem a na displeji telefonu zobrazovat funce tachometru, zaznamenané jízdy, stav baterie, aktuální umístění kola na mapě, díky komunikaci se senzory umí přístroj automaticky hlásit krádež a sledovat pohyb kola.
V případě situace definované, jako pád kola a následné nečinnosti umí automaticky poslat SMS na přednastavená tel. čísla. Pokd by vás nebavilo aktivovat systém pomocí telefonu, lze jej ovládat miniaturním vysílačem velikosti přívěšku na klíče.
Vnitřní vestavěná baterie garantuje bezpečný provoz po dobu několika měsíců. Baterie se automaticky nabíjí když je elektrokolo zapnuté. Seznam funkcí je velmi rozsáhlý, podrobnosti najdete přímo na haibike.com/cs/CZ/eConnect .
Líbí se vám Flyon?
Prohlédnout elektrokola Haibike FLYON v E-SHOPU