Můžeme čekat dramatické snížení hmotnosti baterií elektrokol?
V současnosti zatěžuje elektrokola baterie poměrně velkou hmotností, okolo 3 kg, někdy i vyšší. Navíc je podle dostupných informací technologie Li-ion na hranici svých možností. Lze očekávat dramatičtější snížení hmotnosti baterií elektrokol v blízké době?
odpovídá Martin Münchschwander - marketingový manager divize baterií Panasonic:
" Naše firma pracuje na testování nových materiálů a technologií, které by umožnily dosažení nižší hmotnosti při zachování, nebo dokonce zvýšení kapacity, ale zatím nemáme k dispozici žádné převratné novinky. V nejbližších letech se v tomto směru nedá očekávat nějaká zásadní změna."
A nějaká vize s reálnými základy? Co třeba akumulátor o hmotnosti kolem jednoho kilogramu?
"Nijak zásadní odlehčení v tomto segmentu neočekáváme. Kromě materiálu, v němž je uložena energie článku je zde hodně materiálu, který je použit na ochranu článků při otřesech, nebo případném nárazu. Tuto část článků nelze zredukovat bez zvýšení rizika poškození baterie a tím též rizika, že se baterie při poškození vznítí. A to nechceme dopustit."
U elektrokol by však bylo velmi atraktivní snížení hmotnosti. Může k němu vést jiná cesta?
" Těžko. Nízká váha elektrokola a stejně tak třeba motocyklu, či auta s elektropohonem je lákavá představa, ale problém je také v motorech.
Baterie by se dala připravit lehčí jen v případě snížení kapacity, což by snížilo dojezd. Odlehčení motoru by však znamenalo zásadní omezení jeho životnosti. Je to logika věci - odlehčené mechanické součástky nevydrží takovou zátěž dlouho. Pak si položte otázku, zda má smysl odlehčovat za každou cenu."
Zajímá vás, jak odlehčit elektrokolo?
jednomu z našich vážených zákazníků se to podařilo. Přečtěte si, jak odlehčit elektrokolo Haibike SDuro.