Novinky 2023: Bosch - Chytrý systém - již třetí generace elektropohonů
Bosch představuje ucelenou řadu komponentů pohonu elektrokol pro následující dekádu. The Smart System propojuje elektrokolo s digitálním světem a zároveň je šetrný k přírodě. "Udržitelnost" není jen omílanou frází ale v případě Bosche je opřena o tvrdá data.
Systémy druhé generace se vyráběly 10 let a stejnou dobu plánuje Bosch vyrábět pohonné systémy 3. Generace.
Systémy 2. generace se budou nadále vyrábět a setkáme se s nimi u nových elektrokol střední třídy.
I když některé komponenty z obou generací jsou si podobné, žádný prvek z 3. Generace nelze použít v generaci předchozí a naopak.
Konektivita aneb Smart systém propojuje všechno se vším.
Pomocí aplikace FLOW ve svém smartfonu můžete měnit nastavení jízdních režimů, elektrokola, stahovat aktualizace SW, sledovat své výkony, sdílet je na sociálních sítích a používat služby třetích stran, třeba navigaci. V neposlední řadě můžete své elektrokolo sledovat v případě odcizení a pachateli znepříjemnit projížďku například tím, že mu na dálku vypnete pohon. Výrobce může anonymizovaným (jak jinak?) špehováním sledovat technická data o provozu těchto smart pohonných systémů a využít je v dalším vývoji. Prodejci zase ono propojení umožní snadněji řešit servisní zásahy, případně reklamace.
Díky aplikaci ve smartfonu pak nemusíte mít na kole displej a stačí vám například jeden z minimalistických ovládací panýlků.
Smart systém
byl vyvíjen s cílem posunout technickou úroveň elektropophonů výše, tedy do bubliny nazývané průmysl 4.0. a to například tím, že se výrazně zvýšila hustota uložené energie v bateriích (chceme větší kapacitu, větší dojezd), snížila se uhlíková stopa při výrobě problematických součástí, jako jsou lithiové baterie a celý systém je tak variabilní, že si přijde na své jak závodník na e-biku (ano, musíme si zvykat), tak majitel půjčovny elektrokol, nebo provozovatel rozvážkové služby (cargo kola s korbičkou na náklad), tak samozřejmě i běžný smrtelník bažící po projížďce v přírodě.
Jaké komponenty smart systém přináší?
Smart systém je stavebnice pohonu elektrokola od motoru, přes baterii, ovládací panely až po užitečné doplňky
Pohonné jednotky:
Pohonné jednotky – motory smart systému spojuje vyšší kroutící moment ve srovnání s druhou generací. Ten se pohybuje od 75 Nm do 85 Nm. Bosch sází na rozšíření elektrokol jako nákladního dopravního prostředku, tedy motor Cargo, pro nákladní elektrokola, pak verze Performance a Performance CX pro elektrokola sportovní a novinkou je motor pro závodníky Performance CX Race v limitované edici. Nesmíme zapomenout na motor Performance Speed pro elektrokola s rychlostí do 45 km/h, to jsou ta s techničákem, espézetkou a povinným ručením, s těmi se v české kotlině moc nesetkáváme.
Motory mají podobnou konstrukci a hlavní rozdíl spočívá v naladění,
kde Cargo se při rozjezdu chová „energicky", Performance „dynamicky až sportovně", Performance speed a Performance CX „ryze sportovně" a Performance CX race, jak jinak, než „supersportovně".
Motor Bosch Performance CX Race v limitované edici pro závodníky. Krouťák 85Nm s podporou až 400% a funkcí "Extended Boost", která "závodníkovi na elektrokole" :-) pomáhá překonávat technické pasáže bez toho, aby musel nepřetržitě šlapat
Baterie - vyšší kapacita, nižší hmotnost a větší dojezd.
Boschovi se podařilo zvýšit hustotu uložené energie na jednotku hmotnosti a snížit množství vzácných kovů, například kobaltu v článcích (o 65% oproti roku 2013), přesněji se to podařilo japonskému výrobci těch článků, ze kterých je Boschova baterie v Polsku sestavena. Nicméně trend zvyšování kapacity nám na e-biku umožní dojet dál než v minulosti.
Trendy jsou baterie schované v rámu, tedy PowerTube s kapacitou, (správně s energií) 500, 625 nebo 750Wh a skvělou zprávou je, že Bosch zachoval „venkovní" rámovou baterii PowerPack, nově s energiií 545 a 725Wh, která se tak snadno nacvakne a vycvakne (Uvítají majitelé půjčoven a všichni / všechny, co se s integrovanou baterií neradi / nerady perou).
Baterie 750Wh slibuje opravdu dlouhý dojezd (hrubý odhad) pro přesnější výpočet dojezdu vyzkoušejte aplikaci
Bezpečnost
Kromě zvýšení kapacity, snížení uhlíkové stopy při výrobě baterie, snahu o maximální recyklovatelnost baterie se Bosch zabývá především bezpečností. Pokud uvidíte hořet lithiovou baterii, pak nejčastěji to bude na čínské koloběžce, ale těžko spatříte hořet baterii Bosch.
Například Londýnští hasiči museli během roku 2021 vyjíždět k více než padesáti požárům způsobeným sdílenými elektrickými koloběžkami, což vyústilo v jejich zákaz.
Zdroj: idnes
Nové baterie Smartsystému mají kromě elektrického oddělení článků (to má každá baterie) navíc přepážky, které oddělují články mechanicky a tepelně. Každopádně baterie s energií nad 100Wh je kvalifikována jako nebezpečné zboží, nevezmou vám ji do letadla a má smysl se k ní chovat s respektem, viz náš tahák.
Nabíječka
Ke smartsystému vyrábí Bosch zatím jedinou síťovou nabíječku s proroudem 4A, což je kvalifikováno, jako rychlá.
Orientační doba nabití akumulátoru:
- 500Wh na 50% za 1,7 hod, 100% za 4,5 hod
- 625Wh na 50% za 2,1 hod, 100% za 5,4 hod
- 750Wh na 50% za 2,3 hod, 100% za 6 hod
Nabíječka váží 630g a funguje pouze s bateriemi chytrého systému. Baterii první ani druhé generace s ní nenabijete .
Ovládací panely
Jsou dva, vlastně tři a dají se kombinovat.
Nejčastěji se setkáme s variantou LED Remote. 5 Barevných LED a 5 tlačítek nám umožní pohodlně ovládat e-bike a to s displejem, nebo bez něj.
Nejminimalističtějčí je controler se dvěma tlačítky umístěný v horní rámové trubce s pěti LED (funguje i bez mini ovladače, který vidíme na fotce na řídítkách)
Zapnout, vypnout a nastavovat velikost asistence, nic víc.
Třeba na silničním nebo městském elektrokole nepotřebuji každou chvíli měnit velikost asistence. V této okleštěné verzi nefunguje WalkAsistent a ovládání světel.
Tento ovládací panel lze doplnit minimalistickým ovladačem na řídítkách se třemi tlačítky bez LED.
Oba ovladače na řídítkách jsou bezdrátově připojené pomocí Bluetooth.
Hill Hold
Funkce Hill Hold zabraňuje nežádoucímu couvání eBiku na prudkém svahu nebo na schodech. Vylepšuje tak funkci tlačení kola do kopce. Pokud při tlačení uvolníte tlačítko minus na ovladači Mini Remote nebo LED Remote, automaticky se aktivuje funkce Hill Hold, která na dobu přibližně deseti sekund zabrání tomu, aby eBike začal couvat, aniž byste museli brzdit. Funkce Hill Hold nefunguje, pokud máte pouze samotný ovládací panel v rámu.
Displeje
Ke všem třem variantám ovládání můžeme připojit dva displeje, nebo držák na mobil s bezdrátovou nabíječkou, tzv. SmartphoneGrip. SmartphoneGrip má kromě cívky bezdrátového nabíjení i klasický USB konektor pro nabíjení drátové.
KIOX 300
Vlajkovou lodí je KIOX 300, barevný displej umožňující zobrazovat nepřeberné množství údajů včetně sporttestru a primitivní navigace. V držáku jej přidržuje magnet a je připojen jak jinak, než přes bluetooth. Za zmínku stojí, že navigace kromě předpokládané doby jízdy pracuje i se zůstatkovou kapacitou baterie a predikuje dojezd v závislosti na zvoleném stupni asistence. Pro navigaci však využívá chytrý telefon, který musíme mít zapnutý třeba v kapse.
Intuvia 100
Pro zobrazení základních údajů o jízdě bohatě postačí černobílý, tedy spíše černošedý displej Intuvia100. Navazuje na svého předchůdce intuvii, která se nepřetržitě vyrábí už přes 10 let. Kontrastní displej s velkými číslicemi ocení hlavně majitelé dioptrických brýlí na blízko, které mohou klidně nechat doma na nočním stolku.
SmartPhoneGrip
Nejsofistikovanějším displejem je váš vlastní smartfone. Pokud bez něj nemůžete být ani při jízdě na kole, umístíte jej do SmartphoneGripu a kromě zobrazení jízdních údajů můžete využívat plnohodnotnou navigaci, aplikace třetích stran a bezdrátové nabíjení. Držák SmartphoneGrip má ale také jistá omezení a sice max hmotnost telefonu 276 gramů (přesně - tak hovoří manuál) a stejně striktně manuál stanoví výšku odskoků na 15 cm, takže s mobilem na řídítkách se do bikeparku nevydávejte.
Doplňky
Třešničkou na dortu je ochrana elektrokola proti nenechavcům.
E-bike Lock
Funkce Lock je ideálním doplňkem mechanického zámku: Sejmutím počítače KIOX nebo mobilu s aktivovanou funkcí v aplikaci eBike Flow se automaticky vypne podpora motoru. Teprve po přiblížení mobilu s aktivní aplikací eBike Flow přes rozhraní Bluetooth, nebo nasazením KIOXu do držáku se zámek opět odemkne – zloději už nemají šanci, tedy musí ujíždět bez pomoci motoru. Displej a akustická upozornění informují o tom, zda je funkce zapnutá, či nikoliv.
E-bike Alarm a Connect Module
E-bike Alarm je nová digitální služba, která ve spojení se službou eBike Lock umožňuje ještě komplexnější doplňkovou ochranu před odcizením. Rozlišuje mezi chvěním, či manipulací s elektrokolem. Po nastavení se eBike Alarm automaticky aktivuje, jakmile svůj eBike vypnete. Abyste mohli využívat funkci eBike Alarm, musí být na vašem eBiku nainstalován modul ConnectModule a aktivován zámek eBike Lock
Connect Module se dokupuje zvlášť, montáž modulu přenechejte specializovanému prodejci: Tato placená součást se na eBike instaluje tak, aby nebyla vidět. Obsahuje rádiový modul a modul GNSS, svůj vlastní akumulátor a různé senzory. Funkci eBike Alarm můžete začít používat až po instalaci této součásti. V dalším kroku jednoduše aktivujete digitální službu eBike Alarm prostřednictvím aplikace eBike Flow. Prvních 12 měsíců je služba zdarma, Následně služba stojí 5 EUR měsíčně.
ABS
Antiblokovací systém pro jízdní kola neúnavně vyvíjí již mnoho let firma Magura (MAGURA Bosch Parts & Services - MBPS) , tradiční výrobce brzd na kola a motocykly. Pro smartsystém bylo vyvinuto zařízení ještě lehčí a výkonnější, než známe z generace II.
Systém ABS Bosch eBike je založen na technologiích ABS společnosti Bosch pro osobní automobily a motocykly. Malý, nenápadný brzdový asistent umístěný na vidlici kola skvěle zapadne do designu vašeho elektrokola. Režimy ABS jsou přizpůsobeny typu eBiku: ABS Cargo, ABS Touring, ABS Allroad, ABS Trail. V české kotlině se v současnosti se systémem BOSCH ABS na kolech moc nesetkáme. Nicméně v případě použití na nákladních kolech Cargo e-bike, to není vůbec špatný nápad i proto, jak si na podobné asistenty snadno zvykáme v automobilech. Zcela jistě časem proniknou i do běžné elektrocyklistiky. Ne každý z nás má propracovanou techniku jízdy na kole a zejména ve vyšším věku při přechodu z lehkého kola ne těžší e-bike bych se takovému šikovnému asistentíkovi nebránil.
Magura tvrdí, že pokud by měla všechna elektrokola systém ABS, bylo by možné každý rok zabránit až 29 % všech nehod s elektrokoly.
Aplikace
Prostřednictvím aplikace eBike Flow můžete ovládat všechny funkce Chytrého Systému, který propojuje pohonnou jednotku, akumulátor, displej a řídicí jednotku.
Aplikace umožňuje přizpůsobení, rozšíření a aktualizaci eBiku přesně podle vašich přání: Nové funkce a služby si jednoduše stáhnete. Aktualizace svého eBiku můžete pohodlně nainstalovat prostřednictvím rozhraní Bluetooth. Díky tomu je váš eBike stále aktuální a neustále se rozšiřuje o nové funkce. Tímto způsobem se vaše radost z jízdy posune na vyšší úroveň.
Dojezdový asistent
Jaký dojezd bude mít moje nové elektrokolo? Mrkněte do aplikace, pak hupněte na váhu, abyste mohli zadat svou hmotnost a podmínky ve kterých budete elektrobajkovat a aplikace vám vypočítá dojezd elektrokola
Zajímavá hračka, VYZKOUŠEJTE !