Uvažujete o přestavbě na elektrokolo? Konfigurátor
Vlastníte kvalitní jízdní kolo, na které jste zvyklí a uvažujete o jeho přestavbě na elektrokolo? Jste tu správně. S přestavbou kol na elektrokola máme několikaleté zkušenosti.
Vlastníte kvalitní jízdní kolo, na které jste zvyklí a uvažujete o jeho přestavbě na elektrokolo? .
Pak jsme pro Vás připravili průvodce výběrem vhodné sady elektropohonu.
Komponenty pochází od výrobce elektrokol APACHE, který má s výrobou kol a elektrokol dlouholeté zkušenosti, výrobce, který patří k největším dodavatelům elektrokol v české republice, jako alternativu nabízíme ještě komponenty EV-bike - firmy, která dodává jen stavebnice pro přestavbu kola na elektrokolo.
Vyplatí se přestavět kolo na elektrokolo?
Na tuhle otázku vám pomůže odpovědět náš článek, který mapuje rozdíly, výhody a nevýhody přestavby na elektrokolo včetně legislativního okénka
Apache nebo EVbike?
porovnání vlastností elektrosad Apache a elektrosad EVbike najdete v článku zde
Nyní k výběru elektrosady od Apache
Nejdříve vyberte typ motoru.
Motor může být umístěn v předním, či zadním kole, nebo v blízkosti středového složení. Každá varianta má nějaké výhody a nevýhody.
Středový motor
se instaluje na místo stávajícího šlapacího středu. Tím přijdete o možnost používat stávající dvoupřevodník, nebo trojpřevodník. Jednopřevodník na motoru bude hodně vyosen vpravo od rámu (až 15 mm), takže dochází k velkému křížení řetězu na lehčích převodech, navíc je i pravý pedál více vzdálen od rámu než levý. Často je nutné nainstalovat vodítko řetězu, aby řetěz na nejlehčích převodech nespadával, řešíme to ponecháním přesmykače na pevno zaaretovaného na převodníku. Další variantou je montáž tunningového CNC převodníku LEKKIE, který posouvá řetěz zpět do blízkosti ideální řetězové linky. Tahle varianta je za mastný příplatek.
V případě, že zvolíte motor se senzorem točivého momentu (síly, kterou šlapete) získáte účinnější sestavu pohonu a tím se prodlouží dojezd na jedno nabití. Konstrukce se bude blížit provedcení sériových elektrokol. Tato varianta si moc obliby zatím nezískala. U značkových elektrokol převažuje středový elektromotor se snímači točivého momentu (YAMAHA, BOSCH, SHIMANO, BROSE, PANASONIC, BAFANG)
Zapletený motor
je dodáván včetně ráfku, jehož velikost si vyberete po rozkliknutí jednotlivé varianty. Výhodou je, že na kole Vám zůstane dvoupřevodník, či trojpřevodník, ale účinnost zapleteného elektromotoru v malých rychlostech (pod 10 km/h) je nižší ve srovnání se středovým pohonem. U motorů s planetovou převodovkou od Apache je účinnost o něco lepší než u motorů od EV-bike.
Taková sestava je ale levnější, než sestava s motorem středovým a tak ušetřené prostředky lze použít na nákup baterie s vyšší kapacitou. Někdy může být zajímavá možnost nahradit přední kolo s elektromotorem za původní přední kolo bez motoru, vyjmout baterii a vyrazit "na lehko" jako před přestavbou.
Sady se zapleteným motorem nabízíme v provedení Basic a Silent. Motory Silent, jak název napovídá, jsou tišší, než základní motory, mají vyšší účinnost a plynulejší rozběh (doporučujeme). To je dáno tím, že jsou napájeny sinusovým průběhem napětí na rozdíl od pravoúhlého průběhu u sady Basic (a dále pak tím, že v motorech Silent jsou umístěny hallovy sondy pro měření polohy rotoru, což umožňuje přesnější řízení napájení motoru) Nabídku doplňuje motor Silent PLUS, u kterého lze zvolit tzv. OFF-ROAD režim, kde v tomto jediném režimu neplatí omezení na 25 km/h a výkon motoru je zvýšen na 350W.
Středový nebo zapletený?
Tato otázka je individuální, většinu starších kol si naši zákazníci nechají přestavět na zapletený motor Silent, středové motory montujeme spíše výjimečně, neboť kdo chce od elektrokola maximum, stejně skončí u sériového elektrokola s originálním středovým motorem, které netrpí výše popsanými neduhy. Třeba u Haibike s Boschem, nebo Yamahou.
Baterie
K jednotlivým sadám můžete zvolit baterii s různě velkou kapacitou umístitelnou do zadního nosiče, nebo do rámu kola. Baterie Vám bude sloužit cca 5 let a v průběhu času bude slábnout. Doporučujeme volit raději vyšší kapacitu baterie, aby byla i po několika letech dostatečně silná. V případě rámové baterie je třeba ověřit, zda se tato vejde do Vašeho rámu a dále je potřeba vědět, že by měla být uchycena ve 3 montážních bodech. Pokud je to možné, pak dva body budou závity pro košík na láhev, třetí je potřeba dodělat (vyvrtání díry do rámu a roznýtování speciální matice je součástí přestavby) Nýtovací matice nejsou vhodné do karbonových rámů.
Ostatní příslušenství
Máte možnost zvolit LED nebo LCD ovládací panel a jako další příslušenství například akcelerátor, USB zásuvku či sadu osvětlení. Za zmínku stojí možnost zvolit silnější nabíječku za příplatek několik stokorun. Standardní nabíječka 2A je v ceně elektrosady.
Průvodce
Klikněte na odkaz "konfigurovat elektrosadu", průvodce Vám pomůže vybrat vhodné komponenty a po uložení do systému Vám přijde potvrzení objednávky.
TIP: Sadu nemusíte hned objednávat, ale můžete ji uložit, provádět změny a hlavně vytisknout a třeba v hospodě prokonzultovat s přáteli.
Kopie objednávky přijde i do naší firmy a dle možností Vás budeme co nejdříve kontaktovat, abychom případně objednávku "doladili".
Jedná se zejména o ujištění, zda bude na Vaše kolo pasovat snímač PAS, zda se rámová baterie svou velikostí hodí do rámu, zda jsou vhodně zvoleny délky propojovacích kabelů a podobně. Objednávku lze v této fázi stále upravovat.
Po potvrzení správnosti bude objednávka odeslána k nám na prodejnu, kde také ještě můžeme provést úpravy. Pak bude následovat buď zaslání elektrosady k Vám, nebo montáž v naší dílně.
V případě potřeby nás kontaktujte na 725 729 111 téměř kdykoliv.
Druhá možnost je, že nás navštívíte osobně (dejte vědět dopředu, abychom si na Vás rezervovali čas) a celý proces výběru vhodné sady a periferií provedeme společně
Orientační cena:
Nejlevnější elektrosada se zapleteným motorem Basic, baterií 10Ah a ovládacím panelem LED stojí 15.990,- kč.
Montáž sady se zapleteným motorem stojí u nás 2.000,- kč, se středovým 2.300,- kč.
Montáž sady se zapleteným motorem zahrnuje výměnu zadního kola za kolo s motorem, demontáž pláště, duše a kazety z vašeho kola a montáž na kolo s motorem, vycentrování na střed, seřízení brzdy a přehazovačky, montáž ovládacího panelu, senzoru PAS, senzoru rychlosti, vytvoření třetího upevňovacího bodu pro držák rámové baterie, montáž baterie, vedení kabeláže, nastavení a kontrolu. Montáž středového motoru probíhá podobně s tím rozdílem, že namísto seřizování brzd a přehazovačky se řeší případné nežádoucí spadávání řetězu.
Většina zákazníků dává přednost zapletenému motoru Silent (+2000,- kč) baterii 13Ah (+1000,- kč) a ovládacímu panelu LCD s tachometrem (+1000,- kč). Celkovou cenu může navýšit výkonnější nabíječka, atypický PAS senzor a další volitelné příslušenství. Taková sestava pak má celkovou cenu včetně montáže kolem 22.000,- kč.
Jak dlouho přestavba na elektrokolo trvá?
Většinou týden. Existuje velká škála komponent, různé průměry kol, různé kapacity baterií, různé displeje... a proto v okamžiku, kdy si se zákazníkem "plácneme" objednáme všechny komponenty, které nám přijdou cca třetí den a pak se hned pustíme do práce. Týden je to i v případě, kdy čekací doba na servis běžných kol je delší, protože přestavby nedělá mechnik M. Bernard, ale T. Fiala.
Po kliknutí na červené tlačítko budete přesměrováni do konfigurátoru Apache, kde si můžete zkusmo poskládat elektrosadu, uložit, vytisknout, prodebatovat s přáteli, případně opět pozměnit a na závěr třeba rovnou objednat.
A jak může dopadnout přestavba na elektrokolo?
Před tím a potom
Jistě jste se již setkali s televizními pořady, kde stylista nejdříve prezentuje dámu ve středních letech s nemožným účesem a pak během televizní show vykouzlí dílo, nad kterým se tají dech.
My tohle děláme s jízdními koly ve středních letech jako na běžícím pásu.
"PŘED TÍM"
Takhle například vypadalo lehké MTB kolo Giant 29" s pevnou vidlicí před naším zásahem:
Požadavek zákazníka byl:
- trochu silnější motor,
- trochu silnější baterka
- hlavně kolu "neubížit" po estetické stránce,
- zachovat možnost umístění košíku na láhev
- přípomoc motoru nad 25 Km/h (to je legální jen mimo veřejné komunikace)
Neublížit po estetické stránce
Tento Giant má na spodní rámové trubce plastový kryt navazující na blatníček, ve kterém jsou schovány bovdeny a hadice, tak jsme tam schovali i kabel k displeji. Dále jsme se snažili pohrát si s kabeláží tak, aby co nejméně rušila celkový vzhled kola.
"POTOM"
"Trochu silnější baterie"
Baterii jsme zvolili rámovou R7 13Ah (500Wh) pod níž je v držáku schována řídící jednotka s chladičem. Standardní baterie bývá 10Ah, dá se ale objednat i s kapacitou kolem 20Ah. U baterie 13 Ah má dodavatel Apache aktuálně příznivou cenu, neboť je o 1000,- kč dražší, než 10Ah a o 3000 levnější, než 16Ah (*únor 2019)
Práce s těžištěm
Mohli jsme baterii namontovat výše, aby se daly využít závity na košík na svislé rámové trubce, ale dohodli jsme se, že bude lepší kvůli co nejnižšímu těžišti umístit baterii co nejníže a pro košík použít držák s objímkou od SKS (na fotce zatím košík není namontován).
Silnější motor s rychlostí nad 25 km/h
Standardní motory pro elektrokola mají dle normy EPAC omezen výkon na 250W a rychlost přípomoci na 25 km/h. Dle české vyhlášky však lze pro kola s pomocným motorkem vybavit výkonem až do 1 kW, max rychlost 25 km/h však stále platí.
Po dohodě se zákazníkem jsme použili motor Bafang od Apache s označením SILENT PLUS. Tento motor v kombinaci s příslušnou řídící jednotkou má standardní výkon 250W s limitem 25 km/h, ale umožňuje přepnutí do tzv. OFF-ROAD režimu, kde disponuje výkonem 350W a omezením do 35 km/h. Myšlenka je taková, že režim OFF ROAD uživatel zapne tehdy, když se nachází mimo veřejné komunikace.
Boj s kabeláží
Kabely od periferií jsou vždycky o něco delší a je potřeba je někam umístit, pokud možno tak, aby nevzniklo "vrabčí hnízdo".
Snímač rychlosti
U přestavbových sad s motorem Basic a s ovládacím panelem tvořeným svítivými diodami není snímač rychlosti potřeba. V tomto případě má kolo plnohodnotný LCD displej s funkcemi tachometru, proto bylo potřeba umístit snímač rychlosti na zadní stavbu rámu. Na fotce je vidět i konektor kabelu vedoucího k motoru. Když píchnete, odpojíte kabel a zadní kolo bez problémů vyjmete z rámu. (*Jak snímač rychlosti, tak PAS senzor mají svítivou diodu, která indikuje, zda je vše v pořádku. Pokud "kolo nejede" můžete sami zkontrolovat, zda senzory pracují správně.)
Displej
Nejčastější volbou našich zákazníků je LCD displej s ovládacími tlačitky v dosahu levého palce a s funkcemi klasického tachometru, v tomto případě jsme použili displej APACHE CODAC.
Tento displej má následující vlastnosti a funkce:
- zobrazení aktuální rychlosti
- zobrazení režimu asistence
- zobrazení výkonu motoru
- zobrazení stavu nabití baterie
- zobrazení ujeté vzdálenosti celkové
- zobrazení ujeté vzdálenosti denní
- zobrazení průměrné rychlosti
- zobrazení chybových hlášení
- možnost zapínání osvětlení a podsvícení displeje
- tlačítka zvýšení a snížení asistence
- tlačítko přepínání zobrazení displeje
- vstup do off-road režimu
- asistent chůze
- USB zásuvka pro nabíjení telefonu
- ukazatel stavu baterie
Skládačka DAHON (přestavba v roce 2016)
U této skládačky Dahon byl kladen důraz na to, aby včetně baterie a příslušenství šla složit a nedocházelo k namáhání kabelů, což jak se zdá, se zdařilo. Jediná věc, kterou jsme oželeli, byl velký LCD panel, který by se při skládání pravděpodobně mohl ulomit, tak jsme použili panel LED.
Jedna baterie na dvě kola
Zákazník si vybral baterii 13 AH, což je v souladu s naším doporučením. Následně si nechal přestavět i crossové kolo s tím, že na dvou kolech současně nejezdí a proto sada na druhé kolo neobsahovala baterii. Inspirativní, co říkáte?
(* baterie R6 pochází z roku 2016, aktuálně je k dispozici elegantnější provedení R7)
Dětské elektrokolo?
Důvody pro přestavbu dětského kola na elektrokolo mohou být různé. Nemusím se ptát na všechno. Požadavek rodičů byl připravit dětské elektrokolo pro sedmiletou holčičku tak, aby použitou elektrosadu bylo možné časem přemontovat na větší a pak ještě větší kolo. Z tohoto důvodu jsem rovnou zvolil motor silent určený pro velikost kola 26" tak aby na dvacetipalcovém kole byl zpřevodován do pomala a tím pádem kolo dosahovalo maximální rychlosti cca 20 km/h. I to se mi zdá docela dost.
Aby bylo kolo alespoň trochu vyvážené, zvolil jsem přední motor a baterii na nosiči. Aby bylo možné zasunout sedlovku zcela do rámu, bylo nutné nechat vůli na kabelech a nosič sklopit nepřirozeně dozadu. Až dítko povyroste, sedlovka půjde nahoru a nosič se posune zpět do téměř vodorovné polohy.
Zaplétání elektromotoru s paprsky o průměru 2,35mm není žádný med, ale povedlo se.
Jako ovládací panel jsme zvolili displej CODAC, který umožňuje přesné nastavení obvodu kola, což se bude hodit, až elektrosadu přemontujeme na kolo větší velikosti. Fotku ze zkušební jízdy nemám, ale holčička ji zvládla nad očekávání dobře.
Jaké mohou být důvody k přestavbě zcela nového celopéra na elektrokolo?
Proč si zákazník rovnou nekoupil sériově vyráběné celoodpružené elektrokolo?
To je samozřejmě první, na co jsem se zeptal. Tak tedy důvod je ten, že standardní elektrokola se nevyrábějí s motorem 1000W, on je na tuto motorizaci zvyklý a svou drahou polovičku nebude přeci šidit. Kolo tedy bude dámské. Z portfolia námi prodávaných značek jsme vybrali kolo Author A-ray. Já jsem sledoval technické možnosti a dotyčné dámě se zalíbila "černá matná".
A jak to dopadlo?
Požadavek byl jasný: 1000 Wattů a odblokovaná maximální rychlost, vařili jsme tedy z komponentů od EV-Bike. Na první pohled zaujme husí krk. Ano dalším požadavkem byl posed ála paní radová a tak jsem musel vyměnit i hadice ke kotoučovkám za delší. Dámské sedlo je samozřejmostí.
Po té, co jsme nastavili výšku sedla, bylo možné řešit umístění baterie. Na celopéru jsem si nedokázal přestavit nosičovou baterii a proto jsem zvolil rámovou, tu umístlil na "sedlovkový" nosič, který jsem před tím zmrzačil ořezáním rámečku. Baterie se vysouvá dozadu a aerodynamický tvar kazí jen bezpečnostní blikačka. Při maximálním propružení zadní stavby špuntíky pláště olizují nosič :)
Montáž se povadla docela čistě, hadice k brzdám vede jinou cestou, než původně a když už se dělá kolo za desítky tisíc korun, tak jsem přestřihl kabel k ovládacímu panelu, provlékl rámem a znovu sletoval, aby to mělo patřičnou "štábní kultůru".
Na dalších fotce vidíme středový motor EV-Bike s tuningovým převodníkem LEKKIE, který napravuje řetězovou linku. Bez něho by docházelo k velkému křížení řetězu a na lehčích převodech by měl řetěz na převodníku tendenci spadávat. Po vzoru současných jednopřevodníků na závodních kolech má LEKKIE liché zuby úzké a sudé široké. Nebo obráceně? Objednatel i jeho drahá polovička jsou spokojeni. Co na to říkáte vy?
Celopéro se zapleteným motorem silent plus.
Tahle zakázka je diskutabilní. Prosazoval jsem umístění baterie na nosiči na sedlovce, ale ten musel zůstat volný pro brašnu. Zákazník trval na jiném umístění.
Ještě před montáží jsem na horní rámovou trubku připevnil pomocí izolepy papírovou krabici velikosti budoucí baterie a vyhnal zákazníka na projížďku.
Teprve, když prohlásil, že s umístěním baterie nemá problém, jsem přistoupil k realizaci elektropohonu.
Tahle zakázka byla zapeklitá ze dvou důvodů:
1. rámová trubka byla lukovitě prohnutá, což vyřešily podložky,
a za druhé u středového složení byl nedostatek místa pro instalaci PAS senzoru s kotoučkem s magnety. Nakonec jsem kotouček s magnety přišrouboval přímo na nejmenší převodník.
Vyplatí se elektrifikovat kolo z minulého století?
Tak tohoto krasavce si u nás koupila paní Stáňa někdy v roce 1995.
Kola Wheeler byla tehdy velmi oblíbená. Kolo má většinu původních komponent, jen pevná vidlice byla nahrazena odpruženou a na kole je vyšší představec. Paní Stáňa je cyklistkou sváteční a tak kolo stále vypadá jako zánovní.
A dnes kolo dostalo motůrek (příspěvek je z roku 2016)
Na druhé fotce vidíme výsledek. Vzhledem k rekreačnímu využití jsme zvolili úplně obyčejnou sadu APACHE POWER v provedení BASIC se zapleteným předním motorem, jen na baterii jsem doporučil nešetřit a osadili jsme 36 V 13 Ah s články Samsung. Baterii jsme otestovali a zjistili, že skutečná kapacita je na úrovni 102%.
Přejeme paní Stáně hodně kilometrů bez nehody. TF
SPECIALIZED FAT BOY (2017)
výzvou, kterou jsme nemohli odmítnout, byl požadavek elektrifikovat tohoto mazlíčka:
Požadavek zákazníka byl nekompromisní: "Chci výkon motoru 1000 Wattů"
V tomto případě jsme zvolili přestavbovou sadu EVBIKE, která využívá platnosti vyhlášky Ministerstva dopravy č. 341/2014, konkrétně část z přílohy č. 12, část C) Technické požadavky na výbavu jízdních kol, potahových vozidel a ručních vozíků (tato pasáž se věnuje požadavkům na jízdní kola a koloběžky vybavené pomocným motorkem).
Příloha 12, oddíl C, odstavec:
8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle bodu 1, 2),
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,
f ) montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.
Odstavce 9 a 10 pokračují...... (celé znění uvádí na svých stránkách přímo EVBIKE)
Nejedná se tedy o elektrokolo ve smyslu evropské normy pro elektrokola, ale o kolo s pomocným motorkem dle české vyhlášky.
Středový motor 1000 W
Firma EV bike se věnuje distribuci sad pro kola s pomocným motorkem a nabízí jak motory středové, tak zapletené s výkony od 250 do 1000W. Pokud nenalezneme vhodnou sadu od Apache, můžeme Vám nabídnout sadu EVBIKE.
Komplikace
Při přestavbě jsme řešili velké množství komplikací, sněžné kolo má středovou spojku širokou 100 mm v provedení pressfit, do které jsme potřebovali umístit motor s klasickými závity BSA, bylo potřeba vysoustružit excentrickou vložku do středové spojky, aby bylo možné celý motor posunout vpřed a mírně vysunout doprava, aby se oběžné kolo pod převodníkkem nedotýkalo zadní stavby, tím se porušila řetězová linka a při zařazení nejlehčího převodu měl řetěz tendenci opouštět převodník. Pro jistotu jsem ze starého rockringu vypiloval vodítko za převodník. Teprve s tímto řešením jsem byl spokojen a zákazník také. (Vsuvka z roku 2019: nyní by šel problém řetězové linky vyřešit tunningovým převodníkem LEKKIE, který v době montáže nebyl k dispozici). Nevýhoda této sady (pracuje na 48 V) je, že se k ní nedodává baterie v plastovém pouzdře, ale v brašně.
Při testech se ukázalo, že kolo jede jako tank a mohli bychom jej tak nabídnout armádě :-)
Elektrifikace celoodpruženého kola
Kola GT provází naši firmu od nepaměti a i tohle kolo pochází z naší prodejny. Nebudu se ale chlubit cizím peřím a přiznám se, že o tohle kolo sice pečuji, ale přestavbu jsem neprováděl, zákazník si ji nechal udělat jinde v době, kdy jsem se přestavbami ještě ve větší míře nezabýval.
Na kole je sada EVBIKE 1000 W , navíc s "nezákonně" odblokovanou max rychlostí, na fotce není baterie, ta je normálně umístěná pod přední rámovou trubkou a aby nedocházelo ke kontaktu s předním kolem při propružení, zákazník má vidlici nahuštěnou na vysoký tlak. To nebudu komentovat. Na kolo jsme dodatečně instalovali druhou baterii na nosič na sedlovku, ale nestihli jsme pořídit fotku.
S novými koly rovnou k nám do servisu na přestavbu
Nestává se to často, ale ozvali se mi manželé, kteří si někde koupili úplně nová horská kola, po příjezdu domů se rozhodli, že si je nechají přestavět.
Požadavek byl, aby to moc nestálo, navrhnul jsem tedy základní sadu Apache Power se zapleteným motorem Bafang, označovaný též 8FUN s výkonem 250W.
Toto základní sadu jsem doporučil vylepšit ve 3 bodech:
- namísto motoru Basic, použít motor Silent (+1000,-kč)
- namísto základní baterie 10 Ah použít 13 Ah (+1000,- kč)
- namísto ovládacího panelu s LED, použít LCD displej s integrovanými tlačítky a tachometrem (+ 1000,- kč)
Na pánské kolo se vešla rámová baterie R7 , na dámském jsem musel použít baterii nosičovou.
Ovládací panel MINI s integrovanými tlačítky a plnohodnotným tachometrem šetří místo na řídítkách, je podsvětlený a taky proto se mi jej mým primitivním telefonem nepodařilo uspokojivě vyfotit.
Téměžř zapomenutý kousek
Tohle dámské kolo u nás soused koupil před více, než deseti lety. Kolo disponuje planetovou převodovkou (ten prověšený bovden k ní je takhle od výrobce) a proto jsem zvolil motor v předním kole v provedení "silent" který má tišší chod a plynulejší záběr, baterku s vyšší kapacitou a ovládací panel mini, stejně jako v předchozích případech. Jak se vám líbí?
Další crossové kolo po přestavbě
Skládačka Dahon
Tohle skládací kolo přivlekl zákazník již přestavěné, hodně jeté, s poškozeným motorem a umírající baterií. Kolo bylo přestavěno před asi pěti lety s prehistorickou sadou pracující na napětí 24V. Zákazník se svezl na té zelené Integře ( o 2 obrázky výše) a okamžitě se rozhodl, že nebude nechávat repasovat baterii 24V s malým pouzdrem, (kapacita 8AH) nebude investovat do opravy motoru a objednal kompletní sadu po vzoru kol uvedených výše.
Středový motor s torzním snímačem TS250 od Apache
Na tomto kole s dámskou geometrií je použit středový motor 250W s torzním snímačem ( snímačem kroutícího momentu), nosičová baterie se schovává pod brašnou. Tento motor moc nedoporušujeme, neboť se ukázalo, že má vysokou poruchovost.
A co elektrifikovat koloběžku?
Kolobka MIBO
Dostal jsem za úkol elektrifikovat koloběžku MIBO, mimochodem koloběžka od BOřka MIchálka je velmi pěkně zpracovaná, skládací a s dvacetipalcovými koly se na ní dá přejet i nějaká ta nerovnost.
Zadání:
- Elektropohon pro skládací koloběžku MIBO,
- Zachovat možnost skládání i s baterií,
- Zákazník má vlastní baterii z elektrokola, tedy zachovat použitelnost baterie na obou dopravních prostředcích,
- Co nejjednodušší ovládání, bez displeje,
- Motor v zadním kole s vysokým výkonem aby uvezl 100 kg živé váhy bez odstrkování,
- Aby bylo možné koloběžku s motorem používat i bez baterie,
- Aby bylo možno se odrážet a zároveň regulovat přípomoc.
A teď k jednotlivým bodům:
Zákazník má vlastní baterii z elektrokola, tedy zachovat použitelnost baterie na obou dopravních prostředcích zachovat možnost skládání i s baterií.
Společně jsme našli ideální umístění pro baterii tak, aby se nezmenšil prostor na stupátku a zároveň šla kolobka složit, já jsem dodal kolejničku s deskou a konektory a zákazník si sám vyrobil konzoli pro baterii. (časem si ji nalakuje)
Co nejjednodušší ovládání, motor v zadním kole s vysokým výkonem a aby uvezl 100 kg živé váhy.
Tedy žádný displej, jen akcelerátor, tedy páčku, pro kterou se vžilo označení „plyn". Tohle zadání splňuje sada od e-pohonu: zapletený motor 750W s řídící jednotkou „Magic", které stačí k ovládání právě a jen ta plynová páčka. Na objímce té páčky je zároveň primitivní indikátor stavu baterie se třemi svítivými diodami. Tuhle „kouzelnou" řídící jednotku s oblibou používám na opravy „neopravitelných elektrokol", takových, co se k nim už nedají sehnat originální náhradní díly, protože je dodavatel nedodává, nebo je "otec neznámý" (výrobce neznámý).
Aby bylo možné koloběžku s motorem používat i bez baterie.
Tím je myšleno, aby motor nekladl příliš vysoký odpor, ideální by byl motor se zabudovanou volnoběžkou, který má odpor téměř nulový, jenže ten se běžně vyrábí jen do výkonu 500W. Zákazník si tedy vyzkoušel předmětný motor bez volnoběžky, který sice nějaký odpor klade, ale konstatoval, že to není tak zlé a že do přestavby jdeme.
Aby bylo možno se odrážet a zároveň používat přípomoc.
Poslední podmínka se ukázala, jako problematická, protože pokud se jezdec odráží nohama, pak ruce na řídítkách mění sklon a je těžké udržet páčku přesně v jedné poloze, motor škube v rytmu odrážení. Proto jsem navrhnul, že k páčce přidáme ještě jeden regulační prvek (potenciometr s otočným knoflíkem), kterým se nastaví požadovaný výkon motoru (od nuly do maxima) a akcelerační páčka se zmáčkne na doraz. Zároveň, zůstane zachována možnost ovládat kolobku jen páčkou (při jízdě bez odstrkování) a to tehdy, když se otočný knoflík nastaví na 100%.
Nějakou dobu jsem si lámal hlavu s tím, kam ten potenciometr umístit, aby do něj nenateklo v dešti. Hledal jsem nějakou krabičku s objímkou na řídítka, nakonec jsem ji zbastlil sám. Zkuste uhádnout, z čeho je vyrobena, řešení hádanky je níže v textu.
Řídící jednotka Magic v brašně Author na řídítkách.
Zároveň jsem hledal nějakou krabičku na řídící jednotku a vhodné umístění, ale když už se mi nějaká líbila, byla většinou o dost větší, než řídící jednotka a na kolobce by vypadala humpolácky, nakonec zvítězila brašnička od Authora, dodělal jsem výztuhu a objímky. Jediné, co jsem v únoru nebyl schopen vyzkoušet, bylo, zda se nebude jednotka v brašně přehřívat, v tom případě to dořeším v létě.
Spotřeba, výkon a dojezd.
Zajímalo mě, jakou spotřebu koloběžka má, tak jsem na řídítka provizorně nabastlil Wattmetr, sporttestr a spustil se z Bílé Hory do Motola a dvakrát vyjel zpět na kopec. Mám něco přes 90 kg a do kopce jsem se jen vezl bez odrážení.
Měření příkonu a dojezdu elektrokoloběžky Mibo
Výsledek: Na trase 2 km jsem nastoupal 100 výškových metrů, motor měl téměř celou dobu příkon 750W a spotřeba byla 1,8 Ah při aktuálním napětí baterie cca 38V, tedy cca 68Wh na 100 výškových metrů.
Průměrná rychlost byla 11 km/h a chvílemi měl motor co dělat. Není se co divit, místy je zde stoupání 12 %. V ideálních otáčkách, tedy při rychlosti 20 km/h mají tyhle motory účinnost cca 80%, ale při rychlostech kolem 10 km/h účinnost klesá k padesáti procentům, takže výkon mohl být odhadem kolem 375W.
Pak jsem ještě změřil spotřebu na rovině, kde se příkon při necelých 25km/h ustálil na 200W a spotřeba byla 0,35Ah tedy 13,3 Wh na 1 km po rovině.
Zákazník má baterii 36V 16 AH, tedy 576 Wh, mohl by tedy na jedno nabití teoreticky vystoupat do výšky 850 metrů, nebo ujet po rovině 43 km.
Odpověď na hádanku: Krabička pro potenciometr s odporovým děličem je vyrobena ze dvou PET lahví od Kofoly, přesněji ze dvou odříznutých hrdel se zátkami, na hřídeli potenciometru je ještě těsnění z pumpičky, tak snad do toho nenaprší.
Elektro - "cyklokroska". Dnes bychom řekli spíše "Gravel bike"
Jeden z našich blízkých zákazníků má sice od nás horské elektrokolo Haibike s Yamahou, značně vylehčené, ale kdo najel desítky tisíc kilometrů na silnici, jistě mi dá za pravdu, že bez svezení na žiletkách to prostě nejde vydržet.
Sada Apache TS250
obsahuje středový motor s torzním snímačem, tedy stejné řešení, které používají značkoví výrobci, jako je například Yamaha, Bosch či Shimano, jen je to levnější a určené pro přestavbu. Svezení na tomto systému nejvíce evokuje jízdu na běžném neelektrokole, protože řídící jednotka dávkuje výkon motoru proporcionálně přesně podle aktuálního výkonu cyklisty.
"Displej jako kráva"
se všemi potřebnými údaji a čtyřmi režimy asistence. K displeji ještě existuje minimalistický tlačítkový ovladač, který bychom na kole s rovnými řídítky nainstalovali v dosahu levého palce, na beranech jsme jej nepoužili.
Hmotnost elektrokola s baterií, pedály, košíkem a brašnou s nářadím jen 16,5 kg!
Baterii se podařilo nainstalovat tak, že zbylo místo i pro košík na bidon. Motůrek je opravdu malinkatý, celý systém je velmi tichý, dá se snadno přenastavit max rychlost a vypnutí motoru při jejím dosažení je velmi plynulé, jediný problém, který řešíme, je, že kliky jsou posunuty vpravo od osy rámu, což může jezdci zvyklému na přesně nastavený posed, působit nepříjemnosti.
Poznáte komu patří tohle lehké cyklokrosové (dnes bychom řekli GRAVEL BIKE) elekrokolo?
Nyní již další fotky nepřidáváme, jako vzorek to stačilo, pokud máte zájem o přestavbu, kontaktujte nás, nebo si zkuste namíchat elektropohon přesně dle vašich představ:
Po kliknutí na červené tlačítko budete přesměrováni do konfigurátoru Apache, kde si můžete zkusmo poskládat elektrosadu, uložit, vytisknout, prodebatovat s přáteli, případně opět pozměnit a na závěr třeba rovnou objednat.