Odpružení Mini - návod
Odpružení mini - návod na instalaci
Ještě dnes se stává, že někdo koupí bazarový vozík s odpružením mini, které jsme vyráběli v letech 2005-2010, zde je návod, který jsme tehdy dávali k odpružení.
Dále dostávám dotazy, kde získat náhradní pružné lano (lidově gumicuk)
Doporučuji kupovat český výrobek v metráži, dá se koupit v prodejnách pro kutily, Řempo, v některých lépe zásobených železářstvích a také v Hornbachu. Pro jednomístný vozík jsme používali gumicuk o průměru 6 mm, pro dvoumístný pak 8 mm. Letos jsem v Hornbachu narazil i na průměr 7 mm. Rozhodně nedoporučuji kupovat na benzínce čínské gumicuky s háčky (pavouk), které, nejenže moc nepruží, ale velmi rychle ztrácejí zbytky elastičnosti.
Návod zde:
I.
Odpružení mini pro přívěs Croozer varianta s parkovacími brzdami IV / 2010
Odpružení mini pro přívěs Croozer KID for 1 (Croozer737) řeší problém s vibracemi, které se při přejetí nerovností přenášejí k vezenému dítěti a to jimi trpí. Výrobce přívěsu Croozer předpokládá provoz pouze po naprosto rovných vozovkách a nevyrábí žádné odpružení. Jediné doporučení výrobce k eliminaci pronikání vibrací k dítěti je „snižte tlak v pneumatikách a jeďte pomalu."
Z tohoto důvodu vyrábíme, velmi jednoduché odpružení „mini" se zdvihem cca 60 mm za cenu přiměřenou ceně samotného přívěsu . Odpružení sestává ze dvou na sobě nezávislých pohyblivých ramen uzpůsobených pro nasazení původních kol a dvou ramen pevných, mezi nimiž je namotáno pružné lano.
Každé dodatečné jednoduché řešení přináší výhody a nevýhody:
Výhody:
Přívěs s namontovaným odpružením Vám umožní opustit nebezpečné silnice a pohybovat se po polních a lesních cestách s drobnými výmoly, kameny, kořeny atd. Vaše dítě nebude nadskakovat při přejetí nerovnosti a nebude omámeno neustálým drncáním. Bude se jen pohupovat, což mu umožní v klidu si hrát, nebo spát. Volbou průměru lana, jeho délky a počtu smyček lze snadno nastavit tuhost pružení podle hmotnosti dítěte (+ případného nákladu). Všechny díly se montují do stávajících otvorů v konstrukci přívěsu, nedochází k žádnému zásahu do konstrukce přívěsu. K minimalizaci přenosu vibrací do přívěsu přispívá i skutečnost, že každé kolo je odpruženo zvlášť.
Nevýhody:
Rozchod kol se u jednomístného modelu zvětší na 86 cm, kola nepřekrývá původní nárazník , je proto nutné zvýšit opatrnost při průjezdu mezi překážkami. Odpružení zhoršuje vlastnosti Croozeru jako kočárku, nebo „joggeru" Kočárek nejde tak snadno postavit na zadní při zatáčení, při takovémto pokusu ramena propruží a tím je zatáčení znesnadněno. Toto se projeví zejména tehdy, pokud je v přívěsu zátěž větší, než 15kg. Případná demontáž odpružení a uvedení přívěsu do původního stavu však netrvá déle, než 20 minut. Jednou z možností, jak používat Croozer jako kočárek bez demontáže odpružení je stáhnout pevné a pohyblivé rameno k sobě pomocí např. koženého řemínku. Pak se přívěs krátkodobě stane neodpružený , což usnadní zatáčení.
Z uvedeného vyplývá, že montáž odpružení je vhodná především pro použití Crozeru jako přívěsu za kolo do přírody, není zcela vhodná pro uživatele, kteří chtějí střídavě využívat Croozer ve všech jeho variantách.
II.
Montáž odpružení mini:
Před vlastní montáží je vhodné umístit Croozer na vhodný podstavec (stolek, sud, v nouzi poslouží i popelnice) tak , aby přívěs nestál na kolech. Sejměte kola, pomocí stranového klíče 11 mm a imbusového klíče 4mm demontujte parkovací brzdy. (obr.1,2) Do otvorů po parkovacích brzdách nasaďte pevná ramena, pomocí imbusových klíčů 4 a 5 mm a stranového, nebo trubkového klíče 10 mm utáhněte matice. Do otvorů po hřídelích kol zasuňte pohyblivá ramena (obr.3) tak, aby byla umístěna nad gumovými dorazy. Uvnitř přívěsu našroubujte matice M 12. Pomocí stranového klíče 13 mm přidržte hřídele ramen a klíčem 19 mm utáhněte matice hřídelí v konstrukci přívěsu. (pozn. před montáží je vhodné osy pohyblivých ramen potřít malým množstvím vazelíny).
Montáž, nebo výměna pružného lana: (sudý počet lan v tahu)
Výměnu pružného lana provádějte na nezatíženém přívěsu (bez dítěte a nákladu). Před výměnou, nebo montáží pružného lana podložte přívěs vhodným předmětem, např. kbelíkem. Případně můžete vyjmout kolo.
Pro zatížení cca 10 kg Odstřihněte 0,9 m pružného lana o průměru 5mm, označte 15 cm okraje. Nad plamenem seškvařte konce třepícího se opletení. Vytvořte smyčky (na uzel) tak, aby značky zůstaly v ohybech smyček. Smyčky musí mít menší průměr, než je průměr kroužků na ramenech, aby se konce nemohly za provozu sesmeknout. Výsledkem by mělo být lano délky cca 55 cm. Lano této délky bude v tahu 4x .
Začněte na pevném rameni (obr 3). Počáteční smyčku obtočte kolem kovového kroužku a druhý konec lana smyčkou protáhněte a utáhněte. Výsledek je zřejmý na obr 3. Provlečte lano 2x pohyblivým ramenem a nakonec lano musíte provléct kroužkem pevného ramene (obr 4) Koncovou smyčku (která musí mít menší průměr, než je průměr kroužku, aby se nesesmekla) převlékněte přes kroužek ramene pevného (obr 5) a dobře utáhněte (obr 6). Nasaďte kolo. Hotovo. Správnou funkci zkontrolujte rozhoupáním přívěsu.
III.
Montáž, pružného lana pro větší zatížení : (lichý počet lan v tahu)
Pro zatížení cca 15-20 kg odstřihněte 1 m pružného lana o průměru 5-6mm, označte 15 cm okraje. (obr1) Nad plamenem seškvařte třepící se opletení. Vytvořte smyčky (v místě značek lano přehněte a udělejte uzel) tak, aby značky zůstaly v ohybech smyček. Smyčky musí mít menší průměr, než je průměr kroužků na ramenech, aby se konce nemohly za provozu sesmeknout. Výsledkem by mělo být lano délky cca 65 cm. Lano této délky bude v tahu 5x
Začněte na pohyblivém rameni (obr 7). Počáteční smyčku obtočte kolem kovového kroužku a druhý konec lana smyčkou protáhněte a utáhněte. Výsledek je zřejmý na obr 7. Pokračujte s provlékáním dle obr 8 Koncovou smyčku (která musí mít menší průměr, než je průměr kroužku, aby se nesesmekla) převlékněte přes kroužek ramene pevného a dobře utáhněte (obr 9). Nasaďte kolo. Hotovo. Správnou funkci zkontrolujte rozhoupáním přívěsu.
K odpružení jste dostali 2 páry pružných lan. Pár v sáčku slouží jako náhradní, vozte jej prosím s sebou. Na náhradních lanech jsou 2 značky bílou barvou. Značky značí místo, kde má být ohyb smyčky. můžete vyrobit:
kratší lano = 4 x v tahu pro cca 10 kg zátěže, začátek lana na pevném rameni nebo
delší lano = 5x v tahu pro cca 15 kg zátěže, začátek lana na pohyblivém rameni
S délkou lana můžete případně experimentovat dle potřeby .
Bzdy
Tato varianta odpružení obsahuje miniaturní parkovací brzdy
V případě, že montujete odpružení na starší přívěs Croozer než model 2010, prosím přesvědčte se, zda v poloze „odbrzděno" je mezi hmatníkem brzdy a pevným ramenem vzdálenost minimálně 3mm (obr 10) Pokud tomu tak není (některé starší přívěsy mohou být křivé) prosím kontaktujte nás.
Parkovací brzdy jsou tvořeny nerezovými kolíky s pružinou v pouzdře . Z jedné polohy do druhé přestavte kolíky povytažením a pootočením o 90 stupňů.
Vytažený kolík (obr 11) = odbrzděno, Zasunutý kolík (obr12) = zabrzděno
Brzdy nevyžadují prakticky žádnou údržbu, jen po jízdě v blátě očistit a prostříknout silikonovým, nebo teflonovým olejem.
Po odbrzdění před jízdou vždy zkontrolujte, zda jsou kolíky správně přestaveny a ve své poloze drží.
IV.
Pokyny pro jízdu:
Při jízdě s namontovanou sadou odpružení mějte na paměti, že přívěs je širší a je nutné dbát zvýšené opatrnosti při průjezdu zúženými místy. Takto upravený přívěs Vám umožní pohyb po lesních cestách, kde je nutné všímat si zejména trčících větví, které mohou proniknout moskytiérou do prostoru přívěsu a zranit Vaše dítě. Kontrolujte před každou jízdou dotažení šroubových spojů a stav pružného lana. Pokud je obal pružného lana poškozen, lano vyměňte za nové. Vždy s sebou vozte náhradní lano. V případě přetržení lana nepokračujte v jízdě, pokud nemáte náhradní lano, pro nouzové dojetí svažte ramena např. provazem. Životnost pružného lana je v závislosti na způsobu jízdy a zatížení 200-300 km. Po tomto intervalu lano vyměňte preventivně. Vzhledem k různé kvalitě pružných lan na našem trhu Vám doporučujeme objednat si nové pružné lano u nás.
Údržba spočívá v kontrole opotřebení opletení pružného lana - viz předchozí odstavec a kontrole , případně utažení šroubových spojů před každou jízdou. Aby nedošlo k zareznutí hřídelí v konstrukci přívěsu, je vhodné po jízdě v dešti, nebo po mytí přívěsu uvolnit ramena z konstrukce přívěsu , vpravit malé množství oleje, nebo vazelíny do trubek konstrukce přívěsu ( do těch trubek, ve kterých jsou běžně osy kol) a ramena zase utáhnout.
Věříme, že se sadou budete spokojeni, tedy zejména Vaše děti. V případě jakýchkoliv dotazů, či problémů nás neváhejte kontaktovat. K přívěsům Croozer vyrábíme též LYŽAŘSKÝ SET (pozn. výroba ukončena v 2016) vlastní konstrukce a PROTIPRACHOVOU SÍŤKU, která účinně chrání dítě nejen před pronikáním prachu do prostoru přívěsu, ale i před klíšťaty.